الجزء الثاني ازاى تعرف تبيع باحتراف فى مجال الدواء
ازاى تعرف تخلى العميل يتابع معاك انت فقط :::
1-لازم يبقا عندك مهارة الكلام
2-لازم تكون حافظ شغل الصيدلية
3-لازم يتوفر السرعة مع العميل
4-لازم يبقا فى عندك حل لى اى مشكلة
5-توفير البضاعة الناقصة وبكميات مناسبة
6-توصيل البضاعة فى وقت مناسب
نتكلم عن كل نقطة
1-لازم يبقا عندك مهارة الكلام :
علشان يبقا عندك مهارة كلام لازم يكون فى كلمات ثابتة زى ( حضرتك . تمام . اخبار حضرتك . حضرتك عميل مميز . تحت امرك . ) لازم الكلمات دى تستخدمها طول التعامل مع العميل سوء مكالمة او مباشر مع العميل او نت .
وكمان وانت بتتكلم مع العميل فى مكالمة لازم تكون مببتسم هو مش هيشوف لكن هيبقا باين من صوتك وكذلك مباشر مع العميل .
لازم تعمل شغلك صح وتعرف كويس انت شغال على ايه علشان تعرف تبيع الاصناف .
اهم حاجة يبقا عندك بوانص مختلفة عن الآخرين يعنى مثلا صنف س علية 10+1 عندك انت شركة أخرى يكون الصنف س عليه بونص 10+2 فا كدة العميل هيلجا للشركة الأخرى فا بالتالى لازم يكون عندك بونص مشابة او خصم على الصنف + البونص فا بالتالى العميل هشتغل معاك انت أكتر .
لازم يبقا كلامك فى حدود ولا يخرج برة الحدود فى نطاق الشغل .
عدم تكلم مع العميل فى اشياء خارج نطاق الشغل يعنى مثال ( الكورة . الدين . السياسة ) خلى شغلك داخل محتوياته ولم يتم الخروج عن نص الشغل .
التركيز التام مع العميل داخل عملية الإقناع وهذا موضوع مهم جدا واتكلم عنها لاحقا لكن لابد من يكون عندك اقناع او اثبت انك على حق فى اى صنف .
لازم قبل ما تشتغل تتعلم تحضر شغلك وادواتك وتبقا مستعد انك تتكلم مع العميل وانك جاهز .
اهم حاجة نقطة نطق الصنف صح علشان العميل يسمع صح واهم حاجة تركيز الصنف ان وجد يعنى مثال س 750 او فى منه تركيز س 500 لازم نطق الصنف والتركيز صح ويكون واضح ويكون توضيح مكوناته او هو زى ايه أهم حاجة النطق .
ميبقاش كلامك كتير مع العميل خلى خفيف خلى العميل يحب المكالمة بتاعتك بهزر حلو بسال على العميل يارب تكون بخير هكذا تلاقى العميل يشتغل معاك انت بس مش حد تأنى .
خلى بالك لو انت بتتصل بالعميل مكالمة حاول اسمع الأصوات إللى حواليه لا بروب يكون مشغول متزنقش عليه لا اصبر شوية علشان ميزعلش .
خلى دايما رنتك اتنين او تلات رنات الا لو العميل مش بيزهق دا عادى رن .
1-لازم يبقا عندك مهارة الكلام
2-لازم تكون حافظ شغل الصيدلية
3-لازم يتوفر السرعة مع العميل
4-لازم يبقا فى عندك حل لى اى مشكلة
5-توفير البضاعة الناقصة وبكميات مناسبة
6-توصيل البضاعة فى وقت مناسب
نتكلم عن كل نقطة
1-لازم يبقا عندك مهارة الكلام :
علشان يبقا عندك مهارة كلام لازم يكون فى كلمات ثابتة زى ( حضرتك . تمام . اخبار حضرتك . حضرتك عميل مميز . تحت امرك . ) لازم الكلمات دى تستخدمها طول التعامل مع العميل سوء مكالمة او مباشر مع العميل او نت .
وكمان وانت بتتكلم مع العميل فى مكالمة لازم تكون مببتسم هو مش هيشوف لكن هيبقا باين من صوتك وكذلك مباشر مع العميل .
لازم تعمل شغلك صح وتعرف كويس انت شغال على ايه علشان تعرف تبيع الاصناف .
اهم حاجة يبقا عندك بوانص مختلفة عن الآخرين يعنى مثلا صنف س علية 10+1 عندك انت شركة أخرى يكون الصنف س عليه بونص 10+2 فا كدة العميل هيلجا للشركة الأخرى فا بالتالى لازم يكون عندك بونص مشابة او خصم على الصنف + البونص فا بالتالى العميل هشتغل معاك انت أكتر .
لازم يبقا كلامك فى حدود ولا يخرج برة الحدود فى نطاق الشغل .
عدم تكلم مع العميل فى اشياء خارج نطاق الشغل يعنى مثال ( الكورة . الدين . السياسة ) خلى شغلك داخل محتوياته ولم يتم الخروج عن نص الشغل .
التركيز التام مع العميل داخل عملية الإقناع وهذا موضوع مهم جدا واتكلم عنها لاحقا لكن لابد من يكون عندك اقناع او اثبت انك على حق فى اى صنف .
لازم قبل ما تشتغل تتعلم تحضر شغلك وادواتك وتبقا مستعد انك تتكلم مع العميل وانك جاهز .
اهم حاجة نقطة نطق الصنف صح علشان العميل يسمع صح واهم حاجة تركيز الصنف ان وجد يعنى مثال س 750 او فى منه تركيز س 500 لازم نطق الصنف والتركيز صح ويكون واضح ويكون توضيح مكوناته او هو زى ايه أهم حاجة النطق .
ميبقاش كلامك كتير مع العميل خلى خفيف خلى العميل يحب المكالمة بتاعتك بهزر حلو بسال على العميل يارب تكون بخير هكذا تلاقى العميل يشتغل معاك انت بس مش حد تأنى .
خلى بالك لو انت بتتصل بالعميل مكالمة حاول اسمع الأصوات إللى حواليه لا بروب يكون مشغول متزنقش عليه لا اصبر شوية علشان ميزعلش .
خلى دايما رنتك اتنين او تلات رنات الا لو العميل مش بيزهق دا عادى رن .
تعليقات
إرسال تعليق